Vzory se siteswapem "3" s reverzními výhozy
V minulé kapitole jsme se naučili první trik/vzor. Většina žonglérů jej považuje za nejjednodušší a proto jsme začali právě s ním. Tím ale žonglérské možnosti zdaleka nekončí, ba naopak. Existuje opravdu velké množství dalších triků/vzorů. Je jich dokonce tolik, že se o žonglování hovoří jako o nejkreativnějším sportu vůbec. V této kapitole si ukážeme několik dalších velmi jednoduchých triků/vzorů. Nevyděste se množstvím teorie, která se v této kapitole objevuje. Nic z toho co je psáno modře, nemusíte chápat. Myslím ale, že je vhodné uvést, jak se jednotlivé vzory zapisují. Takže bude-li pro vás modrý text naprosto nepochopitelný, můžete se k němu vrátit později, nebo ho úplně ignorovat. Zrekapitulujme si nyní, co jsme si zatím řekli o kaskádě, a něco málo přidejme...
Kaskáda se třemi míčky podrobněji
Zmínili jsme se o tom, že se v kaskádě všechny míčky znovu vyhazují vždy třetím dalším hodem (tedy po dvou jiných hodech), a tak je možné jednotlivé výhozy označit číslem "3" v tzv. vanilkovém siteswapu. Vanilkový siteswap je jeden (a pravděpodobně nejjednodušší) z více možných způsobů, jak zapisovat žonglérské triky/vzory.
Ve vanilkovém siteswapu, pak sekvence čísel začínající a končící v nekonečnu popisující kaskádu vypadá následovně: "…33333333333333333333...". Čísla v sekvenci střídavě popisují výhoz z pravé a levé ruky – tedy pravá vyhodí "3", levá vyhodí "3", pravá vyhodí "3" , levá vyhodí "3" atd. Nebo ještě přesněji řečeno - pravá ruka vyhodí míček, který bude znovu vyhozen třetím dalším hodem, levá ruka vyhodí míček, který bude znovu vyhozen třetím dalším hodem, atd. Bylo by ale značně nehospodárné zapisovat celou nekonečnou sekvencí číslic 3, a tak stačí zapsat pouze nejmenší opakující se část. V tomto případě je nejmenší opakující se část právě číslice "3" (například v sekvenci "...441441441441..." je nejmenší opakující se část "441"). Kaskáda se třemi míčky má tedy vanilkový siteswap "3". Existují další možnosti, jak pomocí siteswapové notace zapsat kaskádu např "522", ale o tom potom.
Chceteli-se hned pokusit více porozumnět principu siteswapové notace, můžete se podívat na vysvětlení vanilkové a rozšířené notace v článku "Co je siteswapová notace".
Kaskáda se třemi míčky není jediný trik/vzor, který lze popsat vanilkovým siteswapem "3". Existuje více triků/vzorů se třemi míčky, ve kterých jsou jednotlivé míčky znovu vyhazovány vždy třetím dalším hodem. Jsou to například kaskáda žonglovaná nad hlavou, pinguin, backcrossy, millsmess, o těch v tomto článku ale mluvit nebudeme.
Tématem tohoto článku budou triky/vzory, které vzniknou z kaskády změnou prostoru (pozic) vyhazování a chytání. Jinak řečeno ikdyž se také v těchto tricích míčky obloučkově poponáší před vyhozením, poponáší se od jinud nebo jinam než v případě kaskády.
Aby bylo možno kaskádu odlišit od ostatních vzorů, které lze také popsat vanilkovým siteswapem "3", vymyslel Benjamin Beever všeobecný siteswap (GS). Nyní stačí, když vezmete na vědomí, že něco takového existuje. Pro potřeby této kapitoly není nutné, abyste zápisu plně rozuměli.
Matice v GS siteswapu popisující kaskádu se třemi míčky vypadá takto:
THR(Time) | { | 2 | 1 | } |
SS(Base) | { | 3 | 3 | } |
THR(Site) | { | R | L | } |
THR(Pos) | { | m | m | } |
CAT(Pos) | { | l | r | } |
AIR(Min) | { | 1 | 1 | } |
Každý sloupec v této tabulce představuje jeden výhoz. A podobně jako ve vanilkovém siteswapu se i zde sloupce opakují do nekonečna. Všimněte si řádku SS(Base) obsahující hodnoty "3". To je ekvivalent našeho známého vanilkového siteswapu.
Vysvětleme si nyní použité symboly:
- R - pravá ruka
- L - levá ruka
- m - prostor uprostřed vzoru před tělem žongléra
- r - prostor na pravé straně vzoru (na pravé straně z pohledu žongléra)
- l - prostor na levé straně vzoru (na levé straně z pohledu žongléra)
V prvním sloupci nám písmena "R m l", říkají že vyhazuje pravá ruka uprostřed těla tak, že míček dopadne na levé straně vzoru. Písmena "L m r" z druhého sloupce nám říkají, že v druhém hodu vyhazuje levá ruka z prostředka a míček dopadne na pravé straně vzoru. Možná už tušíte, že změnou parametrů v této matici dostaneme nové vzory. Dost možná vám z nadpisu této kapitoly došlo, že parametr SS(Base) měnit nebudeme, aby všechny nové vzory měly siteswap (SS) stále roven "3".
Reverzní kaskáda se třemi míčky
Reversní kaskáda se tradiční kaskádě velmi podobá. Kde se vzal její název? Pokud nahrajete tradiční kaskádu na video a to potom pustíte reverzně (neboli pozpátku), dostanete právě reverzní kaskádu. Míček, který při normálním toku času ruku opouštěl, v reversní kaskádě míří opačným směrem tedy do ruky. Výhoz se tak změní na chyt a chyt se změní na výhoz. Z toho zákonitě plyne jeden důsledek - zatímco v tradiční kaskádě jsme vyhazovali uprostřed a chytali na stranách vzoru, v reversní kaskádě to musí být obráceně. Podstata reverzní kaskády tedy spočívá v reverzních hodech. V následujícím textu se dozvíte o dalších vzorech postavených na reverzních hodech.
Reversní kaskádu se učte úplně stejným způsobem, jako jste se učili tradiční kaskádu. Začněte s jedním míčkem a míčky postupně přidávejte. Soustřeďte se na obloučkové poponášení míčku, který tentokrát nesete od prostředka vzoru na jeho stranu, kde vyhodíte. Dávejte pozor i na to, aby míčky dopadaly uprostřed vzoru. Míčky stále vytvářejí ve vzduchu vzor připomínající ležatou osmičku i rytmus je stejný jako v tradiční kaskádě.
Matice v GS siteswapu popisující reversní kaskádu se třemi míčky:
THR(Time) | { | 2 | 1 | } |
SS(Base) | { | 3 | 3 | } |
THR(Site) | { | R | L | } |
THR(Pos) | { | r | l | } |
CAT(Pos) | { | m | m | } |
AIR(Min) | { | 1 | 1 | } |
Všimněte si, že se informace v řádcích popisujících výhoz a chyt proti tradiční kaskádě prohodily. Symboly z prvního sloupce "R r m" říkají, že vyhazuje pravá ruka na pravé straně těla a míček je chycen uprostřed vzoru před tělem. Hodnoty "L l m" z druhého sloupce pak říkají, že vyhazuje levá ruka, na levé straně těla, a míček je opět chycen uprostřed vzoru před tělem.
Poloviční sprcha (HalfShower)
Zatím jsme si ukázali trik, ve kterém obě ruce vyhazovaly normální hody, a trik, ve kterém obě ruce vyhazovaly reverzní hody. Lze však žonglovat i tak, že jedna ruka hází normální a druhá reverzní hody. Takto vzniklý trik/vzor nazýváme poloviční sprcha. Trajektorie míčků se v takovém vzoru neprotínají. Dosavadní obrázky obsahovaly informaci pouze o jednom výhozu, neboť druhý se vyhazoval zrcadlově obráceně. To ale v případě poloviční sprchy neplatí, protože to zjevně není zrcadlově symetrický vzor. Poloviční sprchu tedy můžete házet buď zprava doleva, nebo zleva doprava. Protože oba výhozy v poloviční sprše mají siteswap "3", letí míčky vnějším i vnitřním obloukem do podobných výšek. Na obrázku jsem však výšky záměrně nakreslil více rozdílné pro názornost.
Matice v GS siteswapu popisující poloviční sprchu se třemi míčky:
THR(Time) | { | 2 | 1 | } |
SS(Base) | { | 3 | 3 | } |
THR(Site) | { | R | L | } |
THR(Pos) | { | r | m | } |
CAT(Pos) | { | l | m | } |
AIR(Min) | { | 1 | 1 | } |
Žonglérský tenis
Žonglérský tenis je další trik/vzor, který vznikne modifikací kaskády užitím reverzních hodů. Budete-li vždy vyhazovat dva normální výhozy a každý třetí výhoz bude reverzní, pak se míček vyhazovaný reverzním hodem bude pohybovat nad dvěma zbývajícími míčky tam a zpět podobně jako tenisový míček přes síť.
Matice v GS siteswapu popisující žonglérský tenis se třemi míčky:
THR(Time) | { | 6 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | } |
SS(Base) | { | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | } |
THR(Site) | { | R | L | R | L | R | L | } |
THR(Pos) | { | r | m | m | l | m | m | } |
CAT(Pos) | { | l | r | l | r | l | r | } |
AIR(Min) | { | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | } |
Opravdová zábava začíná ve chvíli, kdy se naučíte plynule přecházet z jednoho triku do druhého. Mezi triky existuje spousta různých přechodů. Zatím jsme si napsali o kaskádě, reversní kaskádě, poloviční sprše na levou a pravou stranu a tenisu - to je pět různých triků. Pokud by mezi jednotlivými triky existoval pouze jeden možný přechod (často jich ale existuje víc), tak z každého z těchto pěti triků můžeme přejít na čtyři jiné triky. To je 20 různých přechodů. A co až budete umět triků 50 nebo 100 - to už je obrovské množství různých přechodů, které se můžete naučit. Tak hodně úspěchů a ať to lítá!
Nové pojmy:
- Reverzní výhoz – Objekt je vyhozen na vnější straně vzoru. Často tomuto výhozu předchází reversní chyt.
- Reversní chyt – Objekt je chycen uprostřed vzoru, často po něm následuje reversní výhoz.