Žonglérské festivaly a setkání...
Za dobu, co se žonglování věnuji jsem nabyl dojmu, že mezi žongléry se vyskytuje více pohodových a bezkonfliktních lidí, než ve zbytku populace. Vypadá to, že to není jen můj pocit, a že se to neomezuje jen na Střední Evropu. V knize Návod na žonglérské vzory se její autor dokonce zamýšlí nad tím, zda začínají žonglovat pohodoví lidé, nebo zda až žonglování z lidí udělá pohodáře. Domnívám se, že hlavní důvod proč jsou žongléři pohodoví spočívá v tom, že žonglování je zatím předevší srdcová záležitost. Prostě doba nafoukaných profesionálů pobírajících velké sumy peněz, které na lidi působí jako Sauronův prsten, zatím nepřišla. A doufám, že ani nepřijde. Prosím ty pověrčivé z vás, aby teď rychle zaťukali na dřevo. Ani profesionální žongléři zjevně nežonglují primárně kvůli penězům, neboť jejich platy jsou o řády jinde než platy hokejistů, nebo fotbalistů, kteří v tom co dovedou žonglérům nesahají ani po kolena.
Za mou obavou z komercionalizace žonglování stojí i jeden celkem nepříjemný zážitek z dovolené s partou lidí na jižní Moravě. Žonglovali jsme s Pepou celý týden na pláži. Jeden den k nám přišel chlapík zhruba důchodového věku a ptal se na české žongléry s kužely. Nikdo opravdu dobrý nás nenapadl, v ČR prostě o žádných dobrých žonglérech s kužely nevíme. Známé jméno i ve světě je Mario Berousek, který je sice pekelně rychlý, ale na žádném videu jsem ho neviděl házet žádné hardcore siteswapy. Je to však pravděpodobně nejznámější český žonglér za hranicemi. My se ale mezi cirkusáky nepohybujeme, takže může existovat někdo o kom nevíme, že je dobrý. Ochotně jsme odpovídali, mysleli jsme, že se nás ptá, protože se chce něco dozvědět, ale on přišel prudit. Spustil že je od nejmenovaného jiného cirkusu, a že jeho syn házel to co mi už v roce 1980. V tom roce ale ještě nebyly siteswapy vůbec objeveny, takže jeho syn rozhodně nemohl házet ani polovinu triků co my, ale to není nijak podstatné, mohl to být na svou dobu skvělý žonglér. Dodnes mi ale není jasné, proč za námi ten chlapík vůbec přišel, ani proč byl tak nasupený. Působil dojmem jako bychom ukradli nějaké jeho know-how. Prostě nás nejspíš vnímal jako konkurenci ohrožující jeho podnikání a ne jako někoho, komu by třeba přišel poradit.
Většina lidí na této planetě se řadí mezi společenské tvory. Pokud žonglujete, pravděpodobně brzy začnete hledat někoho se stejným nebo podobným koníčkem. Jste-li začátečníci, je velká výhoda najít někoho pokročilého, kdo je navíc ochoten vás učit. Pokud najdete někoho na podobné úrovni, můžete se navzájem hecovat k lepším výkonům. Sejdou-li se alespoň dva žongléři, mohou žonglovat nějaký trik/vzor určený pro více lidí. Přehazování objektů mezi více žongléry se říká passování (z anglického pass - přihrát).
Neznáte-li žádného dalšího žongléra, můžete se nějakého pokusit najít v databázi, která vznikla na stránkách "žonglérův slabikář", a kde se sami můžete registrovat. Jste-li z okolí Ústí nad Orlicí, nebo Chocně, popřípadě z Brna a máte-li zájem, můžete kontaktovat přímo mě. Rád si s někým zapasuju.
Chcete-li se setkat s větším množstvím žonglérů na jednom místě, pak je třeba vyrazit na nějaké žonglérské setkání nebo festival. Každoročně se jich několik koná v naší malé zemičce. A nebojíte-li se vyrazit do ciziny, tak jistě stojí za to vyrazit minimálně k našim nejbližším sousedům. Všude, kde nerozuměli češtině, jsem se bez nejmenších problémů domlouval anglicky. Všude byli milí lidé ochotní pomoct nebo si popovídat.
Často slýchám od začínajících žonglérů nějakou variaci na větu „Na festival nepojedu dokud se pořádně nenaučím žonglovat“. To je ale úplně špatný přístup. Pokročilý žonglér se na festivalu obvykle nedozví nic nebo velmi málo nového, tedy pokud se žonglováním zabývá více let a zajímá se i o teorii. Má už své zvyky jak trénovat a má vypracovaný nějaký systém podle kterého trénuje. Pro pokročilého žongléra je nejtěžší vycvičit svaly tak, aby dokázaly přesně vyhazovat složité vzory. Pokročilí jezdí na festivaly hlavně, aby se viděli se starými přáteli, nebo aby viděli představení, která jsou naživo přece jen přitažlivější. Nejzajímavější jsou ale festivaly beze sporu pro začátečníky, kteří se na nich mohou naučit spoustu nového a získat inspiraci na mnoho měsíců dopředu. Jste-li tedy začátečníci – neváhejte a zajeďte na festival.
Žonglérské festivaly a setkání mají některé společné prvky. Jejich součástí bývá volné žonglování, při kterém se prostě dle libosti žongluje a komunikuje s ostatními naprosto dle vaší chuti a libosti. Často bývá součástí setkání nějaký společenský program - spíše pro přihlížející, aby se také nějak zapojili. Například v Brně se při dni žonglování soutěží, kdo déle vydrží žonglovat se třemi míčky a stát při tom na jedné noze a podobně. Tedy soutěže, které neřeknou nic o vašich žonglérských schopnostech. Na druhou stranu je volba podobně nesmyslných soutěží logická, protože se tak mohou zúčastnit (a vyhrát) i ti, kteří žonglují teprve pár týdnů. A tím se vracím k závěru předchozího odstavce – jste-li začátečníci, není důvod čekat, až se z vás stanou pokročilí, žonglérské festivaly a setkání jsou především pro vás. Součástí programu bývá též tzv. OpenStage, FireShow a vyvrcholením případná GalaShow. Zúčastnit se můžete i různých workshopů.
Nové pojmy:
"Passování" - vyhazovací žonglování, kterého se účastní více žonglérů a objekty si navzájem přehazují."OpenStage" - vystoupení, při kterém se může předvést kdokoli, obvykle bez nároku na honorář.
"FireShow" - vystoupení s různými ohnivými žonglovátky, obvykle se koná po setmění.
"GalaShow" - vystoupení organizátory pozvaných profesionálů za honorář.
"Workshop" - tématicky zaměřené školení skupinky žonglérů pokročilejším žonglérem.