Kaskáda se třemi míčky
Kaskáda bývá obvykle první opravdový trik/vzor, který se žonglér naučí. Ve vyhazovacím žonglování budeme za "opravdové" považovat triky/vzory, ve kterých je více míčků než rukou. "Kaskáda" je obecný pojem označující základní trik/vzor s lichým počtem míčků (základním trikem se sudým počtem je fontána). Jinak řečeno - můžete žonglovat kaskádu se třemi, pěti, sedmi nebo devíti a teoreticky i více míčky, za předpokladu, že jejich počet bude lichý. Abych byl zcela korektní triky/vzory typu "53" bývají někdy též označovány jako kaskáda, i když se žonglují se sudým počtem míčků. Nevíte-li zatím, jak vypadá trik/vzor "53", nezoufejte, pro tuto chvíli to není vůbec důležité.
Stejně jako při pletení svetru můžete vytvářet různé vzory splétáním ok pomocí hladce a obrace, můžete pomocí různých výhozů vytvářet míčky různé vzory ve vzduchu. V češtině není zatím slovo vzor příliš vžité, protože většina českých žonglérů zatím neodhalila krásu triků, které staví především na zajímavém rozestavění míčků v prostoru. Dalším důvodem je nedostatečně zpracovná teorie v českém jazyce. Jedním z cílů těchto stránek je tuto situaci změnit. Termín "vzor" je třeba zavést především proto, že umožňuje vyjádřit místo v prostoru. Stejně jako v souvislosti s tenisem nelze říci, že forhand je na pravé straně odpalu, nelze říci ani, že míček dopadá na pravé straně triku. Zavedení pojmu vzor toto elegantně řeší a věta: "Míček dopadá na pravé straně vzoru." je korektní.
Učit se žonglovat a učit se řídit automobil, má mnoho společných prvků. Každý, kdo vlastní řidičský průkaz může potvrdit, jak bylo ze začátku těžké se jen rozjet a zastavit. Po nějaké době ale řidič zvládá obsluhovat tři pedály, řadící páku, světla, blinkry, stěrače, ladit rádio, stahovat okénka, bavit se s ostatními a k tomu kličkovat mezi důchodci vrhajícími se bez rozhlédnutí do vozovky - a není to nijak náročné, ani když to člověk dělá všechno najednou. S žonglováním je to podobné. Zprvu budete muset myslet na spoustu věcí, které se po čase zautomatizují a přestanou vás trápit. Žonglování pak bude stejně přirozené jako chůze.
Prohlédněte si důkladně animaci. Všiměte si, že zobrazuje symetrický vzor, že míčky vyletují do stejné výšky, že dráha po které se míčky pohybují má přibližně tvar ležaté osmičky, a že se ruce střídají v pravidelném rytmu. Především se zaměřte na následující čtyři body. Přečtěte si je raději vícekrát. Když se vám při tréninku nebude něco dařit, zkontrolujte, zda je opravdu dodržujete.
Dbejte nato...
- abyste vyhazovali před tělem uprostřed vzoru
- abyste chytali na stranách vzoru
- abyste vyhazovali do stejné výšky
- abyste vyhazovali další míček až ve chvíli, kdy předchozí začíná padat - jinak řečeno nevyhazovali současně
V úvodu ke škole s míčky jsem se zmínil o matematickém pohledu na žonglování a o možnosti užívat žonglérský simulátor. Nyní se tomuto tématu nebudeme věnovat nijak do hloubky. Ale už na tomto místě bych vás rád upozornil na to, že všechny výhozy v kaskádě mají společné vlastnosti - vyhozené míčky by měly vyletět do stejné výšky a dopadnout do druhé ruky. Především však takto vyhozené míčky, jsou vždy znovu vyhozeny v pořadí třetím dalším hodem. Takové výhozy označujeme jako trojkové výhozy - zkráceně trojky. A celou kaskádu můžeme zapsat prostě jako "3". Můžete se přesvědčit, že se v simulátoru objeví panáček žonglující kaskádu se třemi míčky, pokud do kolonky pattern napíšete číslici 3 a stisknete tlačítko "juggle".
Kaskádu se začněte učit s jediným míčkem. Nesnažte se nic uspěchat, není žádná ostuda začít s jediným míčkem. I pokročilí žongléři často začínají s jedním míčkem a další postupně přidávají, když se učí pokročilé triky/vzory jako například kaskádu se sedmi míčky. Několikrát se nám v parku stalo, že se u nás zastavil nějaký náhodný kolemdoucí, chvíli koukal na to jak trénujeme s pěti, šesti nebo sedmi míčky a pak se zeptal, zda si to může také vyzkoušet. My se ho na oplátku zeptali, jestli to už někdy zkoušel. On řekl, že ne. Podali jsme mu jeden míček. Ten dotyčný nasadil uražený výraz, jako by čekal, že mu jich podáme rovnou pět. Pak vyhodil jeden míček nekontrolovaně někam do boku. Ve finále bylo opravdu zábavné v jeho obličeji sledovat to postupné uvědomění, že žonglování není až tak snadné, jak to na první pohled vypadá. Ale nebojte, není ani tak obtížné jak to vypadá po prvním vyhození prvního míčku.
V duchu si před sebou vizualizujte body "A", "B" a "C", jako na obrázku. Začněte s míčkem v pravé ruce v bodě "A" na pravé straně vzoru. Obloučkem doneste míček do bodu "B" uprostřed vzoru a míček vyhoďte tak, aby dopadl do bodu "C" na levé straně vzoru. Pokračujte zrcadlově převráceně. Nějakou dobu si takto přehazujte míček z ruky do ruky. Soustřeďte se především na zmíněné obloučkové poponášení míčku.
OBRÁZEK - Oranžová čára představuje pohyb rukou. Plná oranžová čára představuje tu část pohybu, kdy ruka poponáší míček ze stran doprostřed vzoru. Přerušovaná oranžová čára představuje část pohybu, kdy je ruka prázdná. Modrá čára přestavuje přibližnou dráhu míčku vzduchem do druhé ruky.
Ze začátku se budete muset smířit s tím, že vám míčky budou padat. Abyste se nemuseli tolik ohýbat, trénujte nad postelí.
Až se vám vyhazování jednoho míčku bude zdát příliš snadné, nebo vás to prostě omrzí, přidejte druhý míčkek. V každé ruce byste měli držet jeden míček. Začněte vyhozením z pravé ruky přibližně do výše očí. Jakmile míček dorazí na vrchol své dráhy a začne padat, vyhoďte druhý míček. VYHOĎTE - NIKOLI PODEJTE SI! Druhý míček musí vyletět do stejné výšky, do které předtím vyletěl první míček (tedy asi do výše očí). To co byste tedy měli udělat je - vyhodit pravačkou, vyhodit levačkou, chytit levačkou, chytit pravačkou.
Přečtěte si nyní znovu čtyři body uvedené výše - pokud poponášíte míčky obloučkovým pohybem do středu a až tam vyhazujete a míčky dopadají vně vzoru, pak není možné, aby se vám míčky srazily. Myslete také na to že míčky nemáte vyhodit současně ale postupně - pokuste se vysledovat rytmus z animace. Vše se učte na obě strany. Můžete začít jednou pravačkou a jednou levačkou, nebo můžete třeba pětkrát začít z pravé a pak pětkrát z levé. Na žonglérovi byste v ideálním případě neměli být schopni poznat, zda je pravák, nebo levák.
Nejsou-li pro vás už dva žádná výzva, můžete přejít ke třem míčkům. Z počátku bude bohatě stačit poukoušet se o tři vyhození a tři chyty - tzv. flash. Začněte se dvěma míčky v pravé ruce a jedním v levé ruce. Třikrát vyhoďte - z pravé ruky, z levé a zase z pravé a pochytejte. Zapíšeme-li, posloupnost i s jednotlivými chyty, měli byste provést toto - vyhodit pravačkou, vyhodit levačkou, chytit levačkou, vyhodit pravačkou, chytit pravačkou, chytit levačkou. Naučte se opět na obě strany. A znovu důrazně připomínám, že je nutné mít stále na zřeteli čtyři body uvedené výše - především pak nezapomínat na poponášení míčků.
Začátečníci často vyhazují míčky víc a víc před sebe, takže jsou nuceni za nimi dobíhat, je-li to i váš případ, postavte se před zeď, mělo by to pomoct.
Až pro vás bude flashování snadné můžete postupně po jednom hodu přidávat. Tedy čtyřikrát vyhodit a a pochytat, pak pětkrát, atd. Nakonec se můžete pokusit žonglovat bez přestání dokud to půjde. Jakmile se vám podaří šestkrát chytit, tak jste se tzv. kvalifikovali na šest míčků, což už je považováno za žonglování. Takže si budete moct pogratulovat, protože od té chvíle umíte žonglovat.
Nové pojmy:
"Flash" - znamená postupně vyházet daný počet míčků a pochytat, takže každý míček je vyhozen a chycen právě jednou.
"Kvalifikovat se" nebo též "zažonglovat" - znamená provést s daným počtem míčků alespoň dvakrát tolik chytů než je jejich počet.
"Žonglérský trik" představuje část žonglérské manipulace s objekty, kterou lze vnímat jako samostatný celek.
"Žonglérský vzor" je obrazec, který vzniká ve vzduchu jako přímý důsledek žonglérského triku. Zavedení tohoto pojmu, umožnuje prostorově vymezit žonglované objekty (např. míček dopadá na pravé straně vzoru).